tisdag 2 mars 2010

Stavgång

Emellanåt kommer jag på mig själv att jag är en träningsfejk. Nej, inte freak. Fejk. Min kompis M brukar oftasäga: men du som alltid tränat på gym. Nu har hon slutat med det. Kul ändå att hon minns. Nämligen 18 år sen jag regelbundet tränade på gym. Stockholms första tjejgym faktiskt. Men precis som M har jag länge levt i tron att jag gått på gym. I min ungdom tränade jag mycket friidrott under flera år, lyfte vikter, sprang intervaller, joggade på kvällarna. Nu, i 18 års tid, har jag inte gjort ett skit. Men jag har levt på gamla lagrar.

Trodde jag tills i går. Lite har jag faktiskt ägnat mig åt Jag är ju nämligen en sån där som tränar i vardagen. Går till och från jobbet. Cyklar. När jag har ett jobb som tillåter det vill säga. I stan för att vara tydlig. Gå en halvtimme varje morgon - innan frukost. Super för vikten. Cykling en halvtimme fram och tillbaka. Där försvann några kilon till. Så där har jag hållit på av och till under åren. Det här innebär att jag ofta haft rätt bra kondis. Även på den tiden jag rökte. Däremot har överkroppen tagit stryk. Jag hatar gym. Jag står inte ut med att vänta på olika maskiner, komma ihåg inställningar. Men jag hatar också jumpa. STudsa runt med andra, trängas vid skåpen, tvätta mig utan tvålen jag alltid glömmer. Hur många gånger har jag inte köpt ett träningskort som sen ligger där. Även denna termin har det skett. Det är något psykiskt det där. Att jag inte gillar att hänga på gym.

Alltså fria vikter gillar jag. Men det funkar inte för allt. Så då blir det maskiner i alla fall. Det enda gym jag gillat är regeringskansliets lokal. Litet, bra musik, få människor, gratis. Oj, då höll jag på att bli smidig som en puma. Synd bara att det här med valet kom i vägen. Det var bara att säga tack och adjö till alla fina maskiner där i början av oktober 2006. Så tack så jäkla mycket alla ni som röstade å Alliansen och skickade ut mig träningsutanförskapet återigen.
Nåväl, Uppsala närmar sig och jag vet fan inte hur jag ska lösa vardagsmotionen. Sju minuter på hojen till stationen räcker liksom inte. Därför har jag nu införskaffat ett par gåstavar. Och jäklar, det var riktigt skönt. Gick från centralen i dag. hoppas ju på cykling snart de få månader jag har kvar här i stan. Men så länge tror jag det får bli stavgång på lunchen. Och så måste jag lösa det här med överkroppen. Några tips på träning för axlar, rygg och armar hemma?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar