lördag 2 januari 2010

40-årsfesten i Enskede

I går var dagen då jag äntligen fick klä mig i något annat än underställ och termobyxor. Drog i stället på mig strumpbyxor och klänning, sprayade lite parfym på halsen, trippade - nej, det gjorde jag inte, men vi kan ju låssas - ner till Solna Centrum och tog tricken ut till min gamla hemtrakter. Ett lätt snöfall välkomnade mig in i Gamla Enskede. Grandiosa, sex-mijonersvillor, dubbla lager snö på taken, ljusslingor längs vita häckar, små diveresebutiker med tomtar och ljusstakar i fönstren. Som att gå in i en vit dröm.
Kompisen bjöd till fest på en liten kvarterskrog. Buffé, vin, pannacotta, allt gratis förstås. Kompisen, eller Lotta som hon ju heter, är en vän från gymnasiet. Vi gjorde skoltidning ihop. Det här var förstås före datorernas tid och vi knackade på skrivmaskiner, klippte, klistrade, tipp-exade, smygkopierade tidningen och samlade sedan ihop en exklusiv skara klasskamrater samt diverse andra crazy typer och häftade ihop typ 200 ex av tidningen. Det var en härlig tid. Jag minns gymnasiet och skoltidningen i rött. I går kväll befann sig de tre tyngsta redaktionsmedlemmarna på samma plats; jag, Lotta - och Mats (som sedermera grundade en synnerligen framgångsrik reklambyrå som bland annat säljer jeans...)
Jag började det nya året med två av de personer som gjorde min gymnasietid till idel solsken. Måste vara gott omen inför min nygamla karriär som journalist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar