söndag 20 december 2009

Riven av en främling

I dag räddade jag kanske livet på en människa. Hon kom liksom flygande ut ur rondelldörrarna i Solna centrum. Halkade till, rätade på sig, halkade till igen och flög sen rakt mot mig med armarna framför sig. Jag noterade situationen blixtsnabbt och fångade upp kvinnan. Men i stället för att han slog armarna om mig högg hon mer med händerna. Ungefär som om hon ville hugga sig fast i mig för att klara livhanken. Hon högg med sina långa naglar rakt in i mina fingrar. Sen bara gick hon därifrån medan jag kände hur blodutgjutelse var ett faktum och stirrade ner på mina bara händer (varför jag nu var utan vantar i fem minus...). Rabies tänkte jag. Men det är väl bara risk för om man blir biten av en människa? Sved gjorde det i alla fall. Och rann gjorde det. Men för att inte glömma ta ut pengar valde jag att göra det först. Innan jag tog i tu med blodet. Med resultatet att jag smetade ut blodet både i jackfickan och längs med fingrarna. Kan inte ha sett klokt ut. Utan att ha kladdat ner bankomaten drog jag mig sedan tillbaka till Solna centrums amningsrum. Tack och lov finns det kranvatten utan att behöva gå in på toaletten. Det är faktiskt en lyx tycker jag. Liksom den lilla lekhörna vi upptäckte i dag. Hedda hade kunnat tillbringa timmar där. Ljusspel med simmande grodor och fiskar, krypande nyckelpigor, fallande blommor. Verkligen toppen för barnfamiljer nära julkollaps.

1 kommentar:

  1. Otack är världen lön. Låt henne stuipa nästa gång.

    SvaraRadera