onsdag 25 november 2009

Ombildning till bostadsrätt - vilket jävla skit egentligen

Bodde tidigare i området Dalen söder om söder. Lämnade min lägenhet för tre år sedan med vissheten att det troligen blir borgerlig majoritet, ombildning till bostadsrätt och jag torskar. Men efter att ha följt ombildnignsprocessen i Dalen på avstånd inser jag att den här typen av aktiviteter lockar fram de absolut sämsta sidorna hos männniskor.

Jag är egentligen till stora delar emot ombildningar av hyresrätter. Även om jag nog själv skulle ha svårt att säga nej: betala till sig själv och kanske få lite pengar över föra att skaffa en större lägenhet när det är aktuellt.

Men - gamla hyresrätter har ofta rätt låga hyror, passar de flesta inkomsterna och ger unga människor en möjlighet till första bostad. Och ja, det går, eller gick i alla fall, att få en bostad via bostadsförmedlingen. INNAN utförsäljningen startade. Jag själv har till exempel fått två lägenheter via förmedlingen. I Enskede. Snacket om att stan behöver pengar för att bygga NYA hyresrätter är ju bara löjligt. De hyresrätterna är svindyra. DÄr kan inte ens personer som jag med en normal inkomst bo. Slutsatsen blir alltså att ingen med låg eller normal inkomst kan bo i STockholm snart. Bostadsrätterna är för dyra och hyresrätterna har för höga hyror. Lyckat? Ja, kanske i en borgerlig värld där allt verkar gå ut på att säkra ett valunderlag som betyder borgerligt styre för all överskådlig framtid.
Däremot tycker jag att det finns en poäng att sälja ut där hyresrätterna dominerar totalt. Kanske kan det göra områdena mer attraktiva. Men - varför rea ut lägenheterna?

Nåväl, har alltså följt ombildningsprocessen i Dalen. Hot, trakasserier, både fem och sex köpstämmor för att få den majoritet som krävs för en ombildning. Nyligen blev det ett ja efter sjätte gången på en gård. Men någon vecka senare hävde Svenska Bostäder beslutet. En fullmakt - det var endast med en röst det blev ja - var inte ok. Så där blev det inget. OCh ur kul är det nu att bo på den gården? Alltså, what is this. Kanske skönt att inte bo kvar där trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar