onsdag 18 november 2009

Årets Mama-hjälte!

Vill uppmärksamma alla mina läsare på Sofie Karlsson; årets Mama-hjälte. Sofie förlorade sitt första och hittills enda barn, Victor, i cancer i april i år. Han blev bara ett år och sju månader. Kanske några av er minns Victor från Aftonbladets artikelserie om honom. Döende i cancer fick han inte komma hem och somna in i sin egen säng med alla gosedjuren. Håbo kommun har inte hemsjukvård för barn under 18 år. Vid ett annat tillfälle ska jag skriva mer om hur denna lille kille drabbade mig med sina bedjande, sorgsna allt för trötta och visa ögon.

I söndags fick Sofie Karlsson tidningen Mamas pris som årets mama-hjälte. Sofie engagerar och inspirerar. Hon bloggar om sorgen över att ha förlorat sin son, om familjens arbete med att gå vidare i livet med denna förlust som ständig följeslagare, om den oändliga kärleken mellan föräldrar och barn, om Victors lillasyster som väntas om några månader. Hon har också skrivit en bok som bitvis är väldigt svår att läsa. Victor fick tyvärr inte somna in lugnt och stilla utan hade ont till allra sista andetaget. Han blev offer för sjukvårdens restriktiva hållning till lugnande och smärtstillande efter att en läkare blivit åtalad för att ha gett ett spädbarn för mycket sömnmedel. Ni minns säkert den historien också.
Läs Sofie Karlsson blogg denstarkastestjanan.blogg.se och få lite perspektiv på de flesta av dina bekymmer här i livet. Passa också på att stödja barncancerfonden.

1 kommentar:

  1. Menar du att jag borde ha lite perspektiv på temat "katastrof"...? Absolut. Jag klarar inte riktigt av att läsa om den här lilla pojken. Kanske kommer det för nära, som du kanske kommer ihåg gick min lillebror bort i cancer. Det måste vara det absolut värsta en mor kan behöva gå igenom och jag kan bara tänka på att min mamma varit tvungen att gå igenom det. I min ålder. Jag hoppas och ber att våra barn får vara friska. Alltid.

    SvaraRadera