söndag 22 november 2009

Skansen

Messade kompisen M i fredags kväll. Sambon jobbar helg. Alltid skönt att träffa någon vuxen och prata annat än fyra-fem-ordsmeningar och gunga i två dagar. M messade tillbaka. Ses hellre en dag nästa vecka utan kids. Jo, jo, men nu ville jag ha vuxensnack. I helgen. Messade dagen därpå i stället. På väg till Skansen. Det senare ett galet infall kvällen innan när jag råkade höra att solen för omväxlings skull lovade att titta fram. Förklaring krävs kanske: galet eftersom varje ansträngning utöver promenad till vår 4H-gård en kilometer bort kräver oändlig energi. Oändlig.
Ja, men vad händer. M´s date – en annan mamma för att inte någon ska tro något annat - ställer in i minuten innan jag hör av mig. M står redo i hallen, jacka, mössa och vantar på både sig och avkomman.

- Jag springer till färjan, hojtar hon i telefonen.

Spontanitet trots småbarn. Vad hände? Verkligen värt att fira med en våffla och grädde och blåbärssylt. Tyckte jag som ju kunnat förebereda mig med både eget kaffe och äggmackor. Billigt och bra. Ståltermosen från Clas Ohlsson är en av mina allra käraste ägodelar. En sån där enkel grej men så otroligt fiffig att det nästan är konstigt att jag själv har en sån. Men den inhandlades till 40-årsfesten några månader tidigare. Det är alltså rätt troligt att jag inte haft en sån om inte åldern så att säga tagit ut sin rätt.

Skansen har byggt om. En träbro runt alla djuren. Nu går det till och med att se vicenterna utan kikare. Jag säger ju buffel till Hedda – tror att hon kan relatera lite lättare till det - och sen måste jag liksom högt säga att det ju egentligen är en vicent. De andra vuxna får ju inte tro att jag inte fattar det. Ungefär som när man säger ankor om änder.

Hedda sover 45 minuter i vagnen, slår upp ögonen med orden: Vargen. Så det är bara att gå dit. Björnen, då, säger Hedda. Björnen. Hmm, hmm, går det inte lika bra med uttrarna. Dessa små sötnosar. Helt underbara.

Hedda promenerar bakom mig och M. Så fin och stor tjej. Hon står länge hos uttrarna. De leker, plumsar i vattnet, kommer fram till plexiglaset där Hedda står tillsammans med en norsk familj. Norska lilltjejen kramar Hedda med snoret rinnande. Har just läst om muterat svininfluensavirus. Lyfter snabbt bort Hedda med orden att M är kissnödig och vi måste gå. Förlåt Hedda.

Kort sagt en spontan, fin och givande dag. Hedda fick se vargen, uttern, ugglan, älgen, fåren och renarna. Björnen låg väl och sov någonstans. Vi såg i alla fall ingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar