måndag 5 april 2010

Österns röda ros

Det finns saker jag verkligen ångrar. Listan skulle bli lång och kanske emellanåt lite för utlämnande om jag här redogör för alla ånger. Men i går blev jag i alla fall påmind om en sak jag ångrar. Satt på järnvägskrogen i Gävle där jag tillbringat påsken. Mats farmor bor där och vi har ägnat dagarna åt att mata fåglarna i Bologneskogen och ätit farmors bullar och kalops. Den senare faktiskt väldigt god. Faktiskt säger jag eftersom jag tillhör generationen som inte gillar trådkött. Men jag har ju bara skolans läbbiga kött att jämföra med (och mammas, förlåt). Men farmors kalops med tillhörande rödbetor är riktigt tasty. Rökt röding fick vi också. Jäklar vad smarrigt. Hedda har också slutat dricka välling på natten. Hon slutade även att amma uppe i Gävle. Undrar om vi ska påbörja potträning där också:-)

Ja, ja, läste i alla fall på den där krogen om en radiodokumentär om Ebba Grön. Min ungdoms idoler, men kanske framför allt deras efterträdare Imperiet. KOm då - förstås - återigen att tänka på den där jäkla t-shirten från Synd-turnen med Imperiet. En svart snygg sak med Thåström och gänget på bröstet. Jaha, nähä, men vad gjorde jag en gång i ett infall av - ja av vad - slängd den! Jag bara orkar inte tänka på det. Min kompis Malin - moralens väktare (nåja), den man ringe om vett och etikett, pedant light, köpte har sin t-shirt i garderoben. På en galge, oanvänd, antagligen struken. Kanske hon säljer den dyrt någon gång. Men varför hänger den där. Min hade väl i och för sig fallit sönder vid det här laget men jag hade så gärna velat ha den där tröjan på någon Thåström framöver. Få kidsen att fundera, tänka: Åh, fan, hon var med redan då. Japp, det var jag. Då, Synd-turnen 1987, Österns röda ros är från den plattan.
Visserligen har jag både halsduk, klipp och till och med Thåströms autograf, men det är ingenting mot den där tröjan. Kan man hitta den på blocket tro?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar