torsdag 8 april 2010

Cykla hit, sa Bill, dit ska vi cykla, sa Bull

NÄr jag jobbade på Unga Örnar cyklade jag nio kilometer enkel väg. Det inkluderade tre ruggiga uppförsbackar. Bland annat Västerbron och den inte att förakta långsega Liljeholmsvägen upp till Nybodakopplet. Den här sträckan tog mellan 31 och 35 minuter beroende på dagsform. Därför känns det lite konstigt att nu efter tre dagars cykling in till stan från Solna - en sträcka på fyra kilometer - konstatera att det tar 25 minuter. En kilometer tog alltså 3,88 minuter då, nu cyklar jag en kilometer på drygt sex minuter. Och då är det knappt någon uppförsbacke att tala om.

Men det är de där jävla rödljusen. Var man än cyklar dyker de upp. Och det spelar ingen roll att cykelvägarna går på trottoaren. Var 30:e meter dyker nämligen en tvärgata upp där det gäller att passa sig. jag har nu provat att cykla Karlbergsvägen. Det är det sämsta alternativet. I går tog jag Norra Stationsgatan. Något bättre men inte bra. I dag cyklade jag upp till Karolinska sjukhuset och ner till Hagaparken. Då undviker man rödljus i stort sett ända fram till Sveavägen nere vid Sveaplan. I morgon kanske jag testar ytterligare en väg; längs Karlbergskanalen bort till Kungsbron men det känns ju helt åt fel håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar